A Harvardi kutatók meglepő és nyugtalanító felfedezése: a gondolataink nagy része negatív

Egy biztos: a mindfulness meditációt gyakorlók agya tényleg más és tényleg boldogabbak. Honnan jönnek a negatív gondolatok? Miért tör ránk időről időre a szorongás, miért zaklatjuk fel magunkat, amikor elvileg minden rendben van körülöttünk?

Az elkalandozó elme: mit csinál az elme, amikor semmit sem csinálunk?

Mindannyian tudjuk, hogy amikor semmit sem csinálunk (pl. utazunk a metrón) vagy rutintevékenységet végzünk (fogat mosunk, megyünk az utcán), olyankor meglódulnak a gondolataink. A semmittevés vagy fogmosás közben agyunk nagyon is aktív. „Mit kell ma vennem a boltban? Vajon mit akar a főnököm a megbeszélésen mondani? Válaszolnom kell Janka üzenetére!” – azaz a gondolataink mind ránk, az én-re vonatkoznak.

Röviden fogalmazva az elménk jórészt saját magunkkal kapcsolatos dolgok felé kalandozik el. Alaphelyzetben, ha éppen nem kell koncentrálnunk semmire, folyamatosan a saját életünk alakulásával vagyunk elfoglalva.

„Aki tudatában van a szomorúságnak, az nem szomorú. Aki tudatában van a félelemnek, az nem fél. Abban a pillanatban azonban, hogy elveszek a gondolataimban, éppúgy összezavarodom, mint mindenki más.” Sam Harris, filozófus

A tudatos jelenlét (mindfulness) hiányában elveszünk a gondolatainkban

A tudatos jelenlét (mindfulness) hiányában elveszünk a gondolatainkban

 

Innen jön a szorongás

A Harvardi Egyetem kutatói meglepő és nyugtalanító felfedezést tettek. Egy nagymintás felmérésben (több ezer embert kérdeztek meg) kiderült, hogy ha nemigen van más, ami lekötné a figyelmünket, az elménk elkalandozik és gyakran olyan területekre téved, amelyek valami miatt aggasztanak bennünket. Ez a hétköznapi szorongás alapvető oka. A harvardi kutatók le is vonták a következtetést: „az elkalandozó elme boldogtalan elme”.

A pozitív fókusz

A mindfulness és majdnem minden meditációs technika alapvető és legeslegelső leckéje, hogy észrevegyük, ha az elménk elkalandozik. A figyelem irányításának képessége egyben azt is jelenti, hogy felismerjük, ha elvesztünk a (negatív) gondolatainkban.

Gondolatainkat tehát nem tudjuk pozitívvá varázsolni. Az elme alaphelyzetben gyakran negatív, aggódást keltő területek felé kalandozik el – ezzel mindenki így van. Elvárni magunktól tehát, hogy mindig a dolgok jó oldalát lássuk, fölösleges. Egyetlen dolgot tehetünk: ismerjük fel, ha elkalandoztunk!

Mindfulness meditáció – a gyakorlás fontossága

Az elkalandozás felismerése és a gondolatok elengedése egy képesség – nem fog menni csak úgy, magától. Elhatározni, hogy ezentúl jobban odafigyelünk a kalandozó elménkre, önmagában nem fog változást hozni.

Régebb óta meditálók agyában – és ezt kutatások százai bizonyítják – sokkal erősebb a prefrontális kéreg és a limbikus rendszerhez csatlakozó hátsó cingulum közötti kapcsolat. Beszéljek magyarul és lassabban? A hátsó cingulum felelős az alaphelyzetért, azaz ez a terület aktív, amikor a gondolataink csak úgy jönnek és mennek. A prefrontális kéreg pedig a fókuszért, a stressz csökkentéséért, az objektív megfigyelésért felelős. Amikor ez aktív, az én-re vonatkozó gondolatok elcsendesednek. Minél erősebb a kapcsolat a prefrontális kéreg és a hátsó cingulum között, a prefrontális kéreg szabályzó körei annál nagyobb valószínűséggel gátolják ezt a szüntelen, énközpontú karattyolást, ami betölti az elménket, ha nincs semmi sürgősebb feladatunk.

Ezért nincs más dolgunk, mint gyakorolni a mindfulness meditációt – a figyelem irányítását és visszairányítását. Hogy észrevegyük, ha elmerültünk valamilyen személyes melodrámában és választhassunk, hogy épp a pozitív, vagy a negatív gondolatainkat szeretnénk táplálni.

A mindfulness gyakorlása végső soron ezt hozza magával: lesz választásod! A csendes elme elhozza Neked a békét.

Horváth Ágnes
alvástréner, mindfulness oktató

Mindfulness tanfolyam Budapesten. Részletek és jelentkezés itt:

Summary
Az elme elcsendesítése mindfulness meditációval
Article Name
Az elme elcsendesítése mindfulness meditációval
Description
Az elme elcsendesítése mindfulness meditációval
Author
Publisher Name
mindfulnessitthon.hu
Publisher Logo

VÁRJ! Iratkozz fel és próbáld ki, milyen egy vezetett mindfulness meditáció! (3 perc)

AJÁNDÉK: 10 alkalmas e-mailes útmutató, hogy hogyan használd a mindfulnesst a hétköznapjaidban.

Sikeresen feliratkoztál! A 3 perces meditációt e-mailen kiküldtük. Ha nem találod, a SPAM mappában is nézd meg!