Tudatos jelenlét a koronavírus idején

A mindfulness meditáció különösen sokat segít bizonytalan helyzetekben. A szorongás nem csak negatív gondolatokkal, aggódással, tervezgetéssel jár, hanem számos testi tünettel is, ami néha nagyon nehezen viselhető. Az aggódás legyengíti az immunrendszert, ezért különösen hasznos, ha megtanulunk bánni a félelmeinkkel, együtt lenni a bizonytalansággal. Nem könnyű, de megtanulható! A mindfulness meditáció gyakorlásával kezelni tudjuk az aggódás testi és mentális tüneteit, a rendszeres mindfulness gyakorlása opismistább, bizalomtelibb gondolatokkal, nyugodtabb, békésebb szemléletmóddal ajándékoz meg. Nem számít, miben vagy most, hány gyerek ugrál körülötted, villamoson utazol épp vagy munka közben vagy: dugd be a fülest és csináld végig ezt a vezetett mindfulness meditációt!

Első lépés: megbarátkozás a saját reakcióinkkal

Nagyon is emberi dolog bizonytalanság idején félni, félteni, nem-elhinni, tagadni, ellenállni, kényszeresen fertőtleníteni, másokat felelőtlennek (ilyennek-olyannak) bélyegezni,  túlvásárolni, túlagyalni. Még jobb lenne, ha észrevennénk mindezt nemcsak másokban: magunkban is. Hogy hogan hat ránk a vírushelyzet, hogyan válunk félőssé, kényszeressé vagy akár lázadóvá… Egy félelmetes, fenyegető helyzetben (márpedig a koronavírus járvány igencsak ijesztőnek tűnhet) zsigeri reakcióink mind egyfelé húznának minket: cselekedni! Futni, megküzdeni, problémát elhárítani! A tehetetlenség és bizonytalanság nagyon meg tudja az emberi pszichét tépázni és nem a legszerethetőbb énünket hozza a felszínre..

Mit tehetünk, amikor minden bizonytalan?

Sokan azt tanácsolják, használjuk ki ezt a helyzetet önfejlesztésre, nyelvtanulásra, kenyérsütésre vagy akár önmagunk fejlesztésére. Tényleg ilyen egyszerű volna ez?
Helló, káosz! Helló, zűrzavar, bizonytalanság, helló, vegyes érzelmek! Helló, bevételkiesés, helló, „nemtudommileszitt-érzés”! Helló, VÁLTOZÁS! Ki tudjuk ezt mondani? Meg tudjuk engedni, hogy a világ kiforduljon körülöttünk a négy sarkából és tehetetlenül szemléljük? Sokaknak ez egyáltalán nem könnyű – bevallom őszintén, nekem sem.

Találkozni azzal, amitől a legjobban félünk

A koronavírus járványt és az ezzel járó, sokszor kétségbeejtő következményeket nagyon nehéz elfogadni. Az ember már csak ilyen: utálja, ha nem nála van a kontroll. A Harvard Business Rewiew szerint mindaz az érzelmi kavalkád, ami bennünk van a koronavírus járvány kapcsán, az nem más, mint gyász. Az ember ilyenkor gyászt él át, azaz átmegyünk a gyász különböző fázisain (tagadás, düh, alkudozás, elfogadás). A saját esendőségünk, múlandóságunk pedig őszintén rémisztő tud lenni. Szerencsére a saját reakcióink felett igenis van valamennyi befolyásunk, a jelentudatosság (ami maga a mindfulness meditáció) által pedig kezelhetjük a szorongást, A meditáció leföldel, átalakít, megtart.
Ha máshogy nem, akkor azáltal, hogy tiszta tudatossággal éljük meg az érzéseinket és átalakítjuk a szorongást bizalommá, az ellenállást elfogadássá, az agyalást pedig csenddé.

Vezetett mindfulness meditáció szorongás kezelésére

Ezen a linken egy videót találsz (alatta pedig MP3-at, hogy le is tölthesd), ami segít kezelni a nehéz érzéseket. Segít találkozni azzal, ami most van. Segít máshogy viszonyulni a nehéz érzésekhez.

Vezetett mindfulness meditáció szorongás kezelésére – szeretettel tőlem Nektek!

Nem biztos, hogy a meditáció a megoldás!

Ha tudsz olyan pénzügyi lépést tenni, ami kiránt a nehézségekből, tedd meg! Ha van olyan ésszerű cselekedet (kézmosás, nemmászkálás, testmozgás, barátok felhívása stb.), amitől biztonságban érzed magad, tedd meg! Mozogj, tussolj le meleg, langyos majd hideg vizes zuhannyal 20-20 másodpercig (extrém szorongás esetén nagyon javaslom), ha azzal jobban múlik a szorongás.

A mindfulness meditácó csak egy módszer a sok közül, amivel a szorongást kezelheted. Vesd be a teljes eszköztárad, hogy kezeld az érzéseidet! A szorongás ellenszere a cselekvés, az elfogadás és a bizalom. Cselekedni, amikor tudunk. Elfogadni, amikor az eseményekre nincs már több ráhatásunk. Bízni az erőnkben, a gondviselésben, abban, hogy a dolgok végül jóra fordulnak. Mert nem ez az első válság, amit kibírtunk már.

És nem, nem vagy egyedül.

Ha pedig semmi más nem segít:
Tudd, hogy elmúlik ez is.
Jó gyakorlást!

Horváth Ágnes
alvástréner, mindfulness oktató

Horváth Ágnes portréHorváth Ágnes, alvástréner és mindfulness oktató. 2013 óta tartok alváshigiénés és mindfulness alapú tanfolyamokat, és vezetői tréningeket. Tudásomat az Oxfordi Egyetemen szereztem. A meditáció és a kognitív terápia pozitív előnyeit kihasználva segítek tudatosabb, összeszedettebb, valóban jelen lévő, érzékeny és bátor emberré válni.

Előadásokban, céges tréningeken, publikációkban, rádióinterjúkban népszerűsítem a mindfulness szemléletmódját. Tudok lassan sietni, munkaidőben kacsákat etetni, a jéghideg Dunában fürdeni. Több, mint 3 éves meditációs tapasztalatom van.

Élő, online mindfulness tanfolyam áprilisban! Részletek és jelentkezés itt:

Summary
Article Name
Vezetett mindfulness meditáció szorongás kezelésére VIDEÓ
Description
A mindfulness meditációval kezelni tudjuk a szorongás testi és mentális tüneteit. Vezetett mindfulness meditáció szorongás ellen VIDEO
Author
Publisher Name
mindfulnessitthon.hu
Publisher Logo