Az önismeret, a pszichoterápia sokat segíthet abban, hogy megismerkedjünk tudattalan késztetéseinkkel, visszahúzó, téves hiedelmeinkkel. A pszichológia egyvalamit nem tud viszont adni: tudatosságot és a fókusz megőrzésének a képességét.

Hogyan működik az elménk?

Nehéz-e a változás? Attól függ. Hiedelmeinken, múltbéli eseményeken, elvárásainkon keresztül „szűrjük át” a minket ért benyomásokat – ezért sokszor nem a valóságra reagálunk megbántva vagy éppen dühösen, hanem arra a képre, amit a valóságról alkotunk.

A gondolataink nem a barátaink

A stressz kezelésének első és legfontosabb lépése nem a megnyugvás kikényszerítése légzőgyakorlatokkal, testmozgással vagy egyéb adaptív stresszkezelési technikával. Az első lépés a változással járó stressz kezelése felé az, ha felismerjük, hogyan gondolkodunk egy-egy helyzetről.

Kutatások szerint az, hogy milyen gondolataink vannak, sokkal inkább meghatározza boldogságérzetünket, mint az, hogy éppen mit csinálunk vagy milyen körülmények között vagyunk. Simán érezhetjük magunkat egy adott pillanatban ramatyul egy csodás koktélpartin, ha épp az undok kollégáink járnak a fejünkben. Egy-egy ilyen kósza gondolat, és máris elromlott a felhőtlennek ígérkező szórakozás.

Gondolatmintáink, berögzült sémáink, visszahúzó, ártalmas hiedelmeink felismerésében sokat segít az önismeret. Az önismeretben kulcsfontosságú ha tudjuk, elménk hogyan működik.

gyonyoru2
  • Facebookhttps://www.facebook.com/mindfulnessitthon/
  • https://www.linkedin.com/in/gnes-horvth-5610b869/
  • Google+
  • Evernote
  • Pinterest

 

Elménket nem boldogságra tervezték

Aki részt vett már mindfulness meditáció alapú kognitív terápiás fanfolyamon, az pontosan ismeri az emberi elme “hiányosságait.”

Életünk, időnk nagy részét, egészen pontosan 46%-ában „lélekben máshol vagyunk.” Azaz 2:1 annak esélye, hogy éppen most nem ennek a cikknek az olvasására figyel a kedves olvasó.

Mi az a fő dolog, amire szinte azonnal rájövünk, ha gyakoroljuk a mindfulness meditációt? Az elme kalandozó természete, azaz hogy nehéz jelen lenni.

Elménk tehát hajlamos elkalandozni. Nehezen fókuszál. Az ilyen elkalandozások során általában problémákon rágódunk, a múltban vagy a jövőben kalandozunk. A múlt megbánást, sérelmeket, a jövő pedig terveket, feladatokat, és jó sok aggódnivalót tartogat. Meglepő, de azok esetében is, akik úgy vallják, boldogok.

Úgy is fogalmazhatunk, hogy gondolataink felett szinte semmilyen kontrollunk nincs. Ez nagyon rosszul hangzik, ám ez a tudás vezethet el ahhoz a felismeréshez, hogy egyetlen eszközünk a negatív gondolatok ellen, ha a figyelmünket megtanuljuk pozitív vagy semleges dolgokra irányítani.

Elménk így lett tervezve: az evolúció során túlélésért való harcban tökélyre fejlesztettünk egy olyan szoftvert, mely nem hibázhat. Nem lehet laza, derűs, nem engedheti bele magát a jelen pillanat áldomásaiba, mert a boldog pillanatok átélése nem szolgálja a túlélést.

És itt jön a képbe a mindfulness meditáció

  • Facebookhttps://www.facebook.com/mindfulnessitthon/
  • https://www.linkedin.com/in/gnes-horvth-5610b869/
  • Google+
  • Evernote
  • Pinterest
Akkor tudunk higgadtak maradni egy változásokkal teli helyzetben, ha tisztában vagyunk avval, hogy mit tudunk kontrollálni és mit nem. Akkor tudunk nyugodtak maradni egy dühítő viselkedéssel kapcsolatban, amikor tisztában vagyunk a saját érzéseinkkel és képesek vagyunk eldönteni, hogyan mondjuk meg a véleményünket, hogyan, milyen szavakkal fejezzük ki magunkat – ahelyett, hogy magukkal ragadnának minket az indulatok.

Mindez tudatosságot igényel, önreflexiót.

Mindfulness meditáció Budapesten!

A mindfulness meditáció ehhez a fajta tudatossághoz segít hozzá. A kognitív szemléletű mindfulness tanfolyam olyan ismereteket nyújt, ami az önmagunk által generált stresszt és szorongást segít kezelni illetve mederben tartani. Aki rendszeresen gyakorolja a mindfulness meditációt ÉS elsajátítja az MBCT alapvető ismereteit az elme működéséről, az képes lesz a szorongást, a stresszt, a saját nehen kezelhető, nehéznek tűnő érzéseit megszeledíteni.

Ezért a kognitív szemléletű mindfulness tanfolyam címe: Az elme megszelidítése.

Horváth Ágnes portré
  • Facebookhttps://www.facebook.com/mindfulnessitthon/
  • https://www.linkedin.com/in/gnes-horvth-5610b869/
  • Google+
  • Evernote
  • Pinterest
Horváth Ágnes, alvástréner és mindfulness oktató. 2013 óta tartok alváshigiénés és mindfulness alapú tanfolyamokat és vezetői tréningeket. Tudásomat az Oxfordi Egyetemen szereztem. A meditáció és a kognitív terápia pozitív előnyeit kihasználva segítek tudatosabb, összeszedettebb, valóban jelen lévő, érzékeny és bátor emberré válni.

Inspirációk, ingyenes előadások a mindfulnessről, tippek a még tudatosabb élethez a facebook oldalamon. Kövess a facebookon is! 

 

Ezt olvastad már?

Pin It on Pinterest