6 mindfulness tipp karácsonyra… hogy kevesebb stresszel éld meg az ünnepeket

Nincs olyan, hogy stresszmentes karácsony, de sokkal jobban megélt karácsony – na olyan van. 6 tipp, ami hozzásegít, hogy észrevedd és megéld a karácsony szép pillanatait.

A túlterheltség stresszt okoz, a karácsony pedig szinte mindenkit túlterhel. A stresszmentes karácsonyt megpróbálni elérni tehát olyan, mint a Télapóra várni… Sokan írnak róla, de látni nem látta még senki…

Szóval, mitől lesz az idei karácsony szebb, jobb, tudatosabb, mint a tavalyi?

mindfulness karácsony fa vásár anya a lányával

nem meditálni kell karácsonykor (bár az se rossz), hanem megtartani a jó szokásainkat.

Tudatos karácsonyozás

Hát, például attól, ha a karácsonyi evéstől kezdve a gyerekek terelgetéséig és mindent egy picit tudatosabban teszel. Nem, nem úgy, hogy elhatározod vagy olvasol róla. Tudatosabbnak lenni akkor is lehet, ha nem jártál mindfulness tanfolyamra. Mutatom, hogyan.

  1.  Savoring (ha tudsz magyar megfelelőt, sikíts, én nem találtam)

A savoring angol szó, azt jelenti, hogy tudod, hogy éppen most nagyon klassz dolgokat élsz át. Angolban az étel ízének kiélvezéséből jött ez a szó, de arra használják, hogy tudatosan bújj össze a boldogságoddal, amikor észreveszed, hogy most valami kellemes dologban vagy benne. Karácsonykor ildomos is ezt gyakorolni. (V.ö. hála-gyakorlatok és társaik).

A pillanat kiélvezésének ellensége nem más, mint a fejünkben ólálkodó gondolatok. Ha közbe tolakodnak olyan gondolatok, hogy de hát a Manyi néni immáron tizedik éve ugyanazt az olcsó tusfürdőt kapom, hessegesd el. Manyi néninek nem kell hálásnak lenni, ámde ha szeretetteljes gesztust tesz feléd valaki, vagy igazán klassz ajit kapsz valakitől, akkor az megér egy perc szívmelengetést.

 

2. Tudatos étkezés

Na, erről egy egész blogbejegyzésben értekeztem, hogyan kell. Mert ugye minden évben megfogadjuk, hogy a nyolcadik zserbót már nem tömjük magunkba, aztán valahogy mégis…

Egy dolgot jegyezz meg a karácsonyi traktával kapcsolatban: ne zúzd szét a finom karácsonyi ételek élményét azzal, hogy alázod magad, amiért megint többet ettél. El lehet kezdeni már karácsony előtt, szétszálazni, éppen melyik fajta éhség kiabál és próbálja meg kiszorítani a tudatos döntés lehetőségét. Első lépésként tehát olvasd el, mi az a 7 fajta éhség, ami bennünk munkál.

3. A türelem gyakorlása – magaddal szemben is!

Más szóval: gyakorold a türelem erényét és ne bántsd magad, ha néha nem sikerül. Ha szentkarácsony napján (is) ordítozol a gyerekkel, kiborulsz a szokásos családi hülyeségeken, nem probléma: az ünnepek épp elég stresszel járnak, 20-szor tudod fegyelmezni magad, huszonegyedjére meg már nem.
FYI
A meditáció növeli a stressztűrő képességet, a dolog tehát nem reménytelen. Sőt, rajtad múlik, teszel-e valamit a szorongásod, túlpörgésed, maximalizmusod finomítására. Januárban mindfulness tanfolyam, gyere!

4-5-6 Énidő, sport, lelki fésülködés

4. Ne tervezz be túl sok találkozót! Legyen énidőd. Legyenek lusta, szemlélődő délutánok, amikor az égvilágon semmi hasznosat nem csinálsz.

5. Maradj sportos! Elutazol Sopronba nagymamához? Semmi gond, akkor tessék rákeresni egy soproni edzőteremre, vagy magaddal vinni a futócipődet oda (is).

és 6. Hagyj magadnak időt átgondolni, milyen mérleggel zárod a mostani évet és kezded az újat. Szétszálazni, mivel voltál 2018-ban elégedett, mivel nem. Mire vagy büszke, mit kéne elengedni, máshogyan csinálni, stb. Én már 4 éve minden évben kitöltöm ezt a remek évlezáró / évtervező munkafüzetet, az egyik leghasznosabb dolog, ami az ünnepek alatt csinálok.

Szóval? A 6 pontból melyiket fogod megvalósítani a közelgő ünnepekkor?

Jó készülődést, tudatos hangolódást a karácsonyra!

Horváth Ágnes
alvástréner, Mindfulness oktató

Mindfulness tanfolyam indul a Mammutnál! Részletek és jelentkezés itt:

Horváth Ágnes portréHorváth Ágnes, alvástréner és mindfulness oktató. 2013 óta tartok alváshigiénés és mindfulness alapú tanfolyamokat, és vezetői tréningeket. Tudásomat az Oxfordi Egyetemen szereztem. A meditáció és a kognitív terápia pozitív előnyeit kihasználva segítek tudatosabb, összeszedettebb, valóban jelen lévő, érzékeny és bátor emberré válni.

Előadásokban, céges tréningeken, publikációkban, rádióinterjúkban népszerűsítem a mindfulness szemléletmódját. Tudok lassan sietni, munkaidőben kacsákat etetni, a jéghideg Dunában fürdeni. Több, mint 3 éves meditációs tapasztalatom van.

Summary
Stresszmentes karácsony helyett tudatos karácsony
Article Name
Stresszmentes karácsony helyett tudatos karácsony
Description
Nincs olyan, hogy stresszmentes karácsony, de sokkal jobban megélt karácsony – na olyan van. 6 mindfulness tipp, ami segít szebbé tenni az ünnepeket.
Author
Publisher Name
mindfulnessitthon.hu
Publisher Logo