Így tud a mindfulness a munkahelyi stressz kezelésében segíteni

Honnan jön a stressz? Miért, mitől stresszelünk annyit a munkában? Hogyan tudunk úrrá lenni rajta?

Milyen az, amikor nincsen stressz?

Valami egészen különleges tapasztalást szeretnék Veled most megosztani. Nemrég voltam egy egy hetes elvonuláson Romániában, egy gyönyörű helyen. Az elvonuláson 10—12 órát meditáltunk, volt bőven időm a saját elmém bugyraiban elmerülni.

A harmadik-negyedik napon elkezdett valami rettenetes hiányérzetem lenni és nem értettem az okát, hogy miért nem találom a helyem. Aztán rájöttem.

Hiányzik a stressz! Annyira kisimultam az engem körülvevő kedvességtől és az elfogadó hozzáállástól, amit a meditáció alatt gyakorlunk, hogy egész egyszerűen meglepődtem e szokatlan, stresszmentes állapot láttán.

  • Facebookhttps://www.facebook.com/mindfulnessitthon/
  • https://www.linkedin.com/in/gnes-horvth-5610b869/
  • Google+
  • Evernote
  • Pinterest

mindfulness a munkahelyen

 

A munkahelyi stressz annyira általános, hogy már észre sem vesszük!

  • Nem tudjuk, hogy milyen nélküle élni.
  • Nem tudjuk, milyen az, amikor nyugalomban, elfogadó hozzáállással telnek a napjaink.
  • Régen elfelejtettük, milyen is az: nem rohanni, nem idegeskedni.

 

Képes vagy megpihenni a saját csöndedben? Aligha. Hacsak nem gyakorlod rendszeresen a meditációt.

Megpihenni a hétköznapokban

Megpihenni a hétköznapokban ugyanis nagyon-nagyon nehéz. Gyakorolni kell.

Egy olyan elmével vagyunk megáldva, ami mindig elégedetlen. Mindig jobbat, többet, mást akar. Fejlődni, változtatni, elkerülni a szenvedést, megtartani a jót.

Aggódik, megtervez, intéz és elintéz dolgokat.

De pihenni, azt nem tud.

Az elmét különös módon zavarja, ha elvarratlan szálak vannak az életünkben. A munkahelyen pedig csak ilyenek vannak, problémák, melyeknek nincs azonnali megoldása. Feladatok, amikből mindig túl sok van. Határidők, elvárások, bizonytalanság, nyitott kérdések, amikre nem tudjuk a választ.

Hogyan győzzük le a munkahelyi stresszt?

A munkahelyi stressz megoldása a tudatosság-szintünk növelése. Ha képesek vagyunk felismerni, hogy stresszhelyzetbe kerültünk, tudni fogjuk a módját, hogyan ne pörögjünk bele teljes intenzitással.

Eddig oké.

De fontos tudni azt is, hogy a stressz honnan származik. Mik azok a bizonytalansági pontok, ahol elcsúszunk?

Stanfordi kutatók 6 pontban állapították meg, hogy a munkahelyi stressz 6 dologra vezethető vissza.

A stressz 5 formája:

  • követelmények, elvárások és az érzés, hogy ezeknek nem tudunk megfelelni.
  • kontroll: az az érzés, hogy nem tudsz befolyással lenni a munkádra és a körülményeidre (kontroll elvesztése)
  • támogatás: azt érzed, hogy nem kapsz megfelelő szakmai és lelki támogatást a környezetedtől, felmenőktől és kollégáktól (gyakran tök egyedül vagy, ha vezető vagy, a vezető szerep nagyon magányos)
  • szerep: az érzés, hogy nem igazán érted, mi is a szereped, feladatod egy helyzetben, mik az elvárások, mit kell teljesítened
  • változás: az érzés, hogy képtelen vagy követni a változásokat, csupán megtörténnek és semmilyen hatással nem tudsz lenni rájuk

Nézd végig ezt a listát és próbáld meg beazonosítani, hogy Te melyik ponton csúszol el. A következő lépés, hogy fogalmazd meg magadnak, mire is volna most szükséged. Több infóra? Tisztánlátásra? Támogatásra?

Vagy egyszerűen ezt most csak ki kell bírni?

Így kezeld a munkahelyi stresszt mindfulness meditációval

Kibírni a stresszt egyáltalán nem könnyű. A bizonytalanság, a túlzott elvárások, a változások elviselésében rengeteget segít, ha képes vagy kialakítani egy nyitott, kíváncsi, ítélkezésmentes hozzáállást a jelen pillanathoz.

Ez a hozzáállás a meditáció maga. Ezt tanuljuk, gyakoroljuk, rendszeresen, naponta 15-20 percet.

Ha ez megy reggel nyugalomban a nappalidban, akkor menni fog éles helyzetekben is.

Szóval hogyan győzd le a stresszt?

Gyakorolj!

Töltsd le a 3 perces meditációt és kezdd el gyakorolni 3x3 percben MINDEN EGYES NAP!

És ne felejtsd el élvezni az életed! Menj ki a munkahelyedről, nézd meg a tavaszt, a nyarat, az őszt! Legyél a barátaiddal, fizesd be magad egy moziba, nézz meg egy vígjátékot vagy társasozz az unokaöcséddel.

A boldogság nem egy állapot, hanem sok boldog pillanatból áll össze. Ne maradj le ezekről a pillanatokról!

 

Horváth Ágnes portré
  • Facebookhttps://www.facebook.com/mindfulnessitthon/
  • https://www.linkedin.com/in/gnes-horvth-5610b869/
  • Google+
  • Evernote
  • Pinterest
Horváth Ágnes, alvástréner és mindfulness oktató. 2013 óta tartok alváshigiénés és mindfulness alapú tanfolyamokat, és vezetői tréningeket. Tudásomat az Oxfordi Egyetemen szereztem. A meditáció és a kognitív terápia pozitív előnyeit kihasználva segítek tudatosabb, összeszedettebb, valóban jelen lévő, érzékeny és bátor emberré válni.

Előadásokban, céges tréningeken, publikációkban, rádióinterjúkban népszerűsítem a mindfulness szemléletmódját. Tudok lassan sietni, munkaidőben kacsákat etetni, a jéghideg Dunában fürdeni. Több, mint 3 éves meditációs tapasztalatom van.

Ezt olvastad már?

Pin It on Pinterest