Miért jó a mindfulness meditáció?

Számos helyen lehet olvasni, hogy mire jó, miért jó a mindfulness meditáció, mégis újra és újra előjön ez a kérdés. Még azokban is, akik már elvégezték a mindfulness tanfolyamot, felbukkan a kétely, hogy miért is érdemes a mindfulness meditációt gyakorolni.

Két dolgot leszögezhetünk:

1, A mindfulness gyakorlása nehéz.
2, A meditáció könnyű.

Igen, ezek egymásnak homlokegyenest ellentmondó dolgok! De hát mi emberek is tele vagyunk ellentmondásokkal…

Belső időjárás

Lássuk csak…

A mindfulness meditáció gyakorlása nehéz. Rendszerességet igényel, kitartást, időt. A meditáció sokszor unalmasnak tűnik (főleg, hogy megszoktuk a rengeteg ingert, zsivajt, futkosást), és nem mindig hozza a nyugalmat vagy a gondolatok kiüresedését.

minfulness meditáció
  • Facebookhttps://www.facebook.com/mindfulnessitthon/
  • https://www.linkedin.com/in/gnes-horvth-5610b869/
  • Google+
  • Evernote
  • Pinterest

Sokan esnek bele abba az óriási félreértésbe, hogy azt hiszik, a mindfulness meditáció elcsendesít. Az elcsendesedéshez gyakorlás kell. Épp ezt gyakoroljuk – és természetes, főleg pár hét vagy nem rendszeres gyakorlás után, hogy egy hangos vagy nyugtalan elmével fogunk találkozni.

(FIGYELEM! Ha már elvégeztél egy mindfulness tanfolyamot és még mindig úgy érzed, jól jönne egy kis motiváció a rendszeres gyakorláshoz, akkor két blogbejegyzést ajánlom elovasásra: mindfulness alapok és még ezt is: 3 ok, amiért a mindfulness meditációt nehéz gyakorolni.)

Én épp ezt szeretem a zen vagy akár a mindfulness meditációban: sosem tudni, hogy amikor leülök gyakorolni, vajon mivel fogok találkozni? Önmagammal, az biztos. De milyen is vagyok épp most? Pontosan ez az, amiért leülünk gyakorolni – 5 percet, 10-et, 3-at… mikor mennyit. Hogy találkozzunk önmagunkkal – és otthonra leljünk a testünkben, a gondolatainkban. Már önmagában az is nyugtat, ha az ember a saját legbelső világával kapcsolódik össze – bármilyen legyen is a belső időjárásunk.

A mindfulness meditáció gyakorlása könnyű

A mindfulness tanfolyam, és azóta a meditáció rendszeres gyakorlása engem két óriási dologgal ajándékozott meg:

– idővel
– nyugalommal

Sokszor vagyok még zaklatott, elhavazva, tele intéznivalóval, stresszel. Még mindig túl gyakran mondom vagy érzem úgy, hogy semmire sincs időm… De egyre többször nem.
Minél régebben gyakorlom a mindfulnesst, annál világosabban látom, hogy mennyivel nyugodtabbak, összeszedettebbek a napjaim – és ez a meditációnak köszönhető. Ha fél évre abbahagyom (bizony, ilyen is előfordult már), a zaklatottság újra és újra erőt vesz rajtam.
A legfurább mégis az, hogy ugyan maga a meditáció gyakorlása rendkívül időigényes, mégis valahogy LESZ IDŐM egy csomó dologra. Több mindenre, mint meditáció nélkül.

Úgy érzem, élek!

Amikor gyakorlom a meditációt, kitisztul minden. A meditáció hatására világosabban látom a helyzetem és azt, hogy mi az, ami számomra igazán fontos! Emiatt jobban priorizálok, intenzívebben dolgozom (mert jobban tudok koncentrálni), nem zavar a sok feladat. El tudom engedni a határidők okozta paráimat és nincs az az érzésem, hogy „hú, de sok dolgom van, azt sem tudom, mihez kapjak!” (Ha gyakran érzed elhavazva magad és azt, hogy sosincs időd, ennek okairól itt olvashatsz.)

Szép sorjában elvégzem a dolgomat, ami pont ugyanannyi, mint a zaklatott időszakomban. Csak éppen a sok teendő nem felzaklat, hanem hatékonnyá és élővé tesz. Tényleg – a munkától, az intenzív munkatempótól tényleg úgy érzem, hogy élek! Ez az intenzitás és az élő-ség tudata egyértelműen a mindfulness meditáció hozadéka.

A választás szabadsága

Miért is gyakoroljuk a mindfulness tanfolyamon a meditációt? Miféle hozadéka van a mindfulness tanfolyamnak.

A legfontosabb üzenete a mindfulness (MBCT) tanfolyamnak, hogy VAN VÁLASZTÁSOD! A meditációban megtanulunk kilépni a reaktivitásból. Megtanulunk elcsendesedni, otthon érezni magunkat önmagunkban, a dolgokat nem megváltoztatni. Azaz: egy bölcsebb választ adni a kihívásokra és a stresszre.

Nagyon egyszerűen fogalmazva: megtanuljuk meglátni, hogyan agyaljuk túl, feszülünk rá helyzetekre. Megtanuljuk, hogyan pörgünk bele a saját látásmódunkba.

 

Otthonra lelni a zűrzavar közepén

A félelmeink 90%-a tuti, hogy nem valós. De attól még, hogy csak a fejünkben vannak, nagyon nehéz nem beléjük ragadni…

A helyzet az, hogy nagyon sokszor nincs választásunk. Ösztönösen, az eddig megtanult stratégiákkal reagálunk a stresszre (és depizünk be, leszünk nyugtalanok, dühösek, szomorúak vagy kiégve emiatt). A saját elménk simán képes a teljes kétségbeesésbe vagy egy nagyon negatív spirálba hajszolni minket… Vajon az eddigi tudásod átsegített a nagyon nehéz helyeteken? Vagy lehetett volna kevesebb zaklatottsággal, szorongással, álmatlan éjszakákkal átvészelni a stresszt?

Vajon milyen lenne egy nyugodtabb lelkiállapotban dönteni arról, mi legyen a következő lépés? Mi lenne, ha egy stresszes helyzetben meg tudnánk állni és megkérdezni önmagunktól: hogyan tudnék most a legjobban gondoskodni magamról? Milyen volna otthonra lelni önmagunkban a zűrzavar közepén is?

Horváth Ágnes
mindfulness oktató

Mindfulness tanfolyam indul a Mammutnál! Részletek és jelentkezés itt:

Pin It on Pinterest