A mindfulness szemléletmód borít mindent, amit eddig a boldogságról hittél

Tényleg rajtunk múlik, hogy mennyire érezzük jól magunkat a bőrünkben? Mi vagyunk a hibásak, ha pocsékul érezzük magunkat, ha kétségbeesünk vagy megbetegszünk? Tényleg minden fejben dől el?

 

Aki folyton panaszkodik, az „nem elég pozitív”, a depressziós nem látja meg a problémákban a fejlődés lehetőségét, a rákos nem tett eleget önmagáért, nem bocsátott meg, túl áldozatkész volt. A szingli azért nem talál párt, mert még „nem vonzotta be.”

 

Sokféleformában érkezhet az üzenet, a lényege, hogy MINEN FEJBEN DŐL EL! Ömlik ránk a médiából, hogy életünk alakulásáért, betegségeinkért, hangulatunkért, mi és egyesegyedül mi vagyunk a felelősek.
Ha ezt megfordítjuk, az egyenlet végén az áll, hogy aki nem érzi jól magát, magányos vagy megbetegszik, az hibás.

  • Facebookhttps://www.facebook.com/mindfulnessitthon/
  • https://www.linkedin.com/in/gnes-horvth-5610b869/
  • Google+
  • Evernote
  • Pinterest

A rossz érzések elfogadása az, ami boldogít – és nem a pozitív gondolkodás.

A pozitív gondolkodás hülyeség!

Aki azt gondolja, hogy meg kell látni mindenben a jót, az azt feltételezi, hogy a jókedv, az öröm, a boldogság csupán elhatározás kérdése. Azt feltételezi tehát, hogy uralkodni tudunk az érzéseink és a gondolataink felett, eldönthetjük, hogyan érzünk és gondolkodunk a dolgok felől.

 

Ha olvastunk már a mindfulnessről, akkor azt is olvashattuk, hogy a mindfulness az elengedésről, az elfogadásról szól. Akkor tegyük ezt helyre. Mi az, ami fejben dől el és mi az, ami nem?

Boldog, aki meditál?

Kollégák nem állnak ki mellettünk, késésben vagyunk és nem találjuk az autókulcsot, összezördültünk a párunkkal, nem adják meg az elsőbbséget vagy olyan diagnózist kapunk az orvosnál, ami túl félelmetes ahhoz, hogy a munkahelyünkön beszéljünk róla. Ilyenkor az ember egy csomó negatív érzést tapasztal meg: gyász, harag, szomorúság, lelkifurdalás, szorongás vagy kétségbeesés.

 

És itt fog visszaütni az a nagyon is téves elképzelés, miszerint minden fejben dől el.

 

Annyira elhisszük, hogy a jólét és a jól-lét fejben dől el, hogy úgy érezzük, ezek az érzések nem okék. Nem szabadna így éreznünk magunkat. És azonnal elkezdünk megoldásokat keresni. Azonnal próbáljuk a rossz érzéseket megszüntetni, elkerülni, jól érezni magunkat.

 

És ha nem sikerül, akkor ránk sütik a bélyeget: nem vagyunk elég pozitívak. Most miért hisztizünk, türelmetlenkedünk, miért szívjuk mellre. „Ne aggódj, öregem, minden jóra fordul!”

Csakhogy a negatív érzések elkerülése, elnyomása és a pozitívak hajszolása egyszerűen nem működik. Nem működik, mert az emberi lélek nem ilyen. A boldogság nem fejben dől el.

A nehéz érzésekkel meg kell tanulni bánni. Erre való a mindfulness meditáció, ezt lehet megtanulni egy mindfulness tanfolyamon. Ismerni őket, ismerni a saját késztetéseinket, visszahúzó gondolatainkat ÉS meg kell tanulni bánni velük. Velük együtt létezni – elfogadni, hogy vannak, ha kell, változtatni is, de nem izomból lenyomni őket, mert az nem fog menni.

 

És akkor kevesebb lesz a sietség.
Kevesebb a lelki szenvedés.
Több az öröm.

 

A boldogság ugyanis nem egy állapot, hanem egy melléktermék. Annak a mellékterméke, amikor békében vagyok magammal, azt csinálom, amit szeretek, és elfogadom az érzéseimet. Elfogadom magam, és azt, hogy a világ olyan, amilyen.
Horváth Ágnes
mindfulness oktató

Horváth Ágnes portré
  • Facebookhttps://www.facebook.com/mindfulnessitthon/
  • https://www.linkedin.com/in/gnes-horvth-5610b869/
  • Google+
  • Evernote
  • Pinterest
Horváth Ágnes, alvástréner és mindfulness oktató. 2013 óta tartok alváshigiénés és mindfulness alapú tanfolyamokat, és vezetői tréningeket. Tudásomat az Oxfordi Egyetemen szereztem. A meditáció és a kognitív terápia pozitív előnyeit kihasználva segítek tudatosabb, összeszedettebb, valóban jelen lévő, érzékeny és bátor emberré válni.

Előadásokban, céges tréningeken, publikációkban, rádióinterjúkban népszerűsítem a mindfulness szemléletmódját. Tudok lassan sietni, munkaidőben kacsákat etetni, a jéghideg Dunában fürdeni. Több, mint 3 éves meditációs tapasztalatom van.

Ezt olvastad már?

Pin It on Pinterest