A négy kritikus kérdés, amit mindannyian felteszünk egymásnak öntudatlanul és szinte állandóan

Van 4 kérdés, amit mindannyian felteszünk egymásnak öntudatlanul. Ha IGEN a válasz: elégedettnek, szeretettnek, élettel telinek érezzük magunkat. Ám ha nem… A tudatos jelenlét, azaz a képesség, hogy jelen vagyunk-e lélekben is vagy másra figyelünk, az emberi kapcsolatainkat is meghatározza – méghozzá sokkal nagyobb mértékben, mint gondolnánk!!! Hihetetlen változást tudunk elérni az emberi kapcsolataink minőségében egyetlen másodpercnyi tudatos jelenléttel. Olvasd el, hogyan!

Tudatos jelenlét a kommunikációban – a 4 kérdés

két ember beszélget rajz
  • Facebookhttps://www.facebook.com/mindfulnessitthon/
  • https://www.linkedin.com/in/gnes-horvth-5610b869/
  • Google+
  • Evernote
  • Pinterest
Megkérdezzük az embereket, akiket szeretünk, megkérdezzük azokat, akik számítanak nekünk szakmailag, és tágabb értelemben, megkérdezzük az embereket, akikkel a mindennapi életünk során találkozunk: a pultost, aki felveszi a kávérendelést, a kocogó szomszédot, akinek intünk az autóból a munkába menet, és az idős asszonyt, aki szemben ül velünk a vonaton.

A négy kérdést ritkán tesszük fel szóban, ahogy a válaszokat is ritkán kapjuk szavakkal.

Szinte mindig néma, kimondatlan kérdések, mert majdnem mindig tudatalatti kérdések ezek.

Ha a négy csendes kérdés minden egyes csendes válasza döntően IGEN, akkor a kapcsolatokban a szeretet (vagy tágabb értelemben, az emberiség alapvető értelme) egyre tapinthatóbbá válik, és azonnal érezhető.

Romantikus környezetben, amikor ezek a kérdések megválaszolatlanok maradnak, az a személy, aki öntudatlanul megkérdezi őket, jellemzően egyre távolibbá, egyre nyughatatlanabbá válik a kapcsolatban, és gyakran elkezdi keresni a drámát és a zaklatottságot, hogy figyelmet kapjon és élettel telinek érezze magát.
Tágabb értelemben azok az emberek, akik nem kapnak választ ezekre a kérdésekre (vagy ami még rosszabb, akik “nemet” kapnak), egyre inkább elválasztva érzik magukat a közösségtudattól.

Itt van a 4 kritikus kérdés:

  1. Látsz engem?
  2. Érdekel, hogy itt vagyok?
  3. Elég vagyok neked, vagy szükséged van arra, hogy valamilyen módon jobb legyek?
  4. Meg tudom mondani, hogy különleges vagyok neked, abból, ahogyan rám nézel?

Ha a gyerekeid, a kollégáid, a partnered vagy igazából a közösséged bármely tagja úgy érzi, hogy őszintén értékeled őt, az azért van, mert olyan módon kezeled őket, hogy minden kérdésre következetesen igenlően válaszolsz. Mert amikor rájuk nézel, tényleg időt szakítasz arra, hogy lásd is őket. Azaz: tudatosan jelen vagy számukra, tehát a tudatos jelenlétet választod.

“Egy kapcsolat nem azon alapul, hogy mennyi időt töltünk valakivel vagy azon, mit csinálunk együtt, a kapcsolat mindig a jelenlét minőségén alapul.”

Katherine Schafler, NYC-alapú pszichoterapeuta, író és előadó

Mi az a legfőbb ok, ami miatt annyira szeretjük a kutyákat?

A kutyák egy nagy IGEN-nel válaszolnak a négy kérdésre szinte állandóan. Ezek a szőrös kis spirituális mesterek mindig a jelen pillanatban vannak, így a kapcsolatuk minősége mindig felfokozott (később ugyanúgy, a kapcsolat érezhető szintje is az, amit sugároznak).
Négylábú társainkkal ellentétben, mi rendszeresen kicsúszunk a jelen pillanatból valahová máshová. A tudatos jelenlét sokunk számára ismeretlen fogalom.

Tudatos jelenlét – egy szokás, ami egy csapásra megváltoztatja az emberi kapcsolatainkat

Gyakran csinálunk valami mást, vagy legalábbis felületesen, tehát nem tudatosan vagyunk jelen látszólag hétköznapi tevékenység során, mint például szükségtelen találkozók, mosás, ingázás stb. De igazából, az a szokás, hogy nem vagyunk jelen, tragikus módon megjelenik azokban a pillanatokban is, melyben valóban jelen akarunk lenni:

  • Az életed szerelme belép a szobába lefekvés előtt, és alig nézel fel a telefonodból.
  • Találkozol a legjobb barátoddal egy közös reggeli alkalmával, elmondod, hogy “olyan jól nézel ki”, vagy megkérdezed, hogy “nehéz volt idetalálnod?” anélkül, hogy bármit is jelentene ez számodra.
  • Becsatolod a lányod cipőjét, és amikor elkészültél, felkapod a bekészített ebédjét, átadod neki, és ezzel egyidejűleg megragadod a táskádat és a kulcsaidat, anélkül, hogy valaha is ránéznél közben.

Mindannyian ezt tesszük. Átsiklunk számunkra kedves pillanatokon minden egyes nap.
Néha nem nagyon emlékszünk arra, hogy mit csináltunk a héten, mert nem voltunk teljesen jelen.

De hogyan tudunk válaszolni folyamatosan ezekre a kérdésekre?

Nem arra bátorítalak, hogy minden egyes emberrel, akivel találkozol, alkalmazd ezt az erőteljes lelassulást, de amit gyakran hallok az irodámban azok ezek:

„Rám néz, de olyan, mintha átnézne rajtam…”
„Tudom, hogy törődik velem, és pontosan tudom, hogy jobban szeret engem, mint bárki mást, de annyira nem érdekli (teljesen máshol van).”
„Néha szeretném megrázni néha, hogy hé, te, ébresztő!”

Ha látsz valakit, tudasd vele, hogy látod őt!

Lassíts le, válaszd a tudatos jelenlétet és bár furcsa ezt leírni, mert annyira egyszerű, de egy pillanatra ténylegesen nézz a másikra! Csak egy extra másodpercre… A szó szoros értelmében.

És a szó szoros értelmében, ha valóban szeretsz valakit, mutasd ki a szeretetedet! Szó szerint! Engedd, hogy a szeretet, amit érzel, látszódjon az arcodon, a szemedben és a jelenléted minőségében! A lelassulás és ez az egyetlen extra másodperc mutatja azt, hogyan kapcsolódsz.
Ez a hihetetlenül egyszerű része az emberi tapasztalásnak, amely kezd elveszni ebben a modern rohanásban. Ez az extra másodperc az a fajta minőség, amely a rossz hangulatodat jobbá változtatja egy rossz nap után, ez a titka azoknak az embereknek, akik olyan kedvesek, ez az, amit a legjobb vezetők tesznek – segíteni az embereknek, hogy észrevehetőknek és megbecsültnek érezzék magukat, ez teljesen meg fogja változtatni az életedet!
Mindannyian ellehetünk valahogy kapcsolatok nélkül, legalábbis egy darabig, de ha igazán gyarapodni szeretnénk, akkor kapcsolódnunk kell egymáshoz. Egy kapcsolat nem azon alapul, hogy mennyi időt töltünk valakivel vagy azon, mit csinálunk együtt, a kapcsolat mindig a jelenlét minőségén alapul.

Ezért szeretjük azokat az embereket, akikkel valóban elevennek, élettel telinek érezzük magunkat, mert valamilyen szinten mindannyian kétségbeesetten jelen akarunk lenni.

A tudatos jelenlét egy döntés. Egy másodperces meditáció a gyakorlatban

A jelenlét nem igényel meditációt, mély lélegzetet, vagy valami hasonlót. Ez csak egy másodperces döntés: „Oké, most már jelen vagyok.”
Ez nem olyan döntés, amit reggel megcsinálsz, és akkor soha többé nem kell ezen gondolkoznod, ez egy olyan döntés, amit a nap folyamán újra és újra és újra meg kell hoznod. Uppsz, elkalandoztál a jelen pillanattól? Nem gond! A visszaút csak egy másodpercig tart.
A négy kérdésre lehetetlen választ adni, hacsak nem vagy tudatosan jelen.

Ha érdekel, és szeretnél kísérletezni ezzel a gondolattal, hogy az emberek folyamatosan ezt a négy kérdést kérdezik, akkor egy hétig használd a “4”-es számot a telefonodon háttérképként. Engedd, hogy ez a szám legyen a mankó, ami segít emlékezni a kérdések megválaszolására, nem hangosan, hanem az arcodon, az érintéseden, a szemedben, a jelenléted minőségében.
Az extra másodpercnek nem kell állandónak lennie ahhoz, hogy sikeres legyen (azaz hogy befolyása legyen a magadhoz és másokhoz való kapcsolódás minőségére). Csak csináld úgy, ahogy emlékszel, csináld, ahogy tetszik, és ez máris elég.

 

 

A cikk elsődleges forrása: https://www.thriveglobal.com/stories/16020-4-questions-we-unconsciously-ask-near-constantly by Katherine Schafler, NYC-alapú pszichoterapeuta, író és előadó

Horváth Ágnes portré
  • Facebookhttps://www.facebook.com/mindfulnessitthon/
  • https://www.linkedin.com/in/gnes-horvth-5610b869/
  • Google+
  • Evernote
  • Pinterest
Horváth Ágnes, alvástréner és mindfulness oktató. 2013 óta tartok alváshigiénés és mindfulness alapú tanfolyamokat, és vezetői tréningeket. Tudásomat az Oxfordi Egyetemen szereztem. A meditáció és a kognitív terápia pozitív előnyeit kihasználva segítek tudatosabb, összeszedettebb, valóban jelen lévő, érzékeny és bátor emberré válni.

Előadásokban, céges tréningeken, publikációkban, rádióinterjúkban népszerűsítem a mindfulness szemléletmódját. Tudok lassan sietni, munkaidőben kacsákat etetni, a jéghideg Dunában fürdeni. Több, mint 3 éves meditációs tapasztalatom van.

Pin It on Pinterest