Ezért múlik el a depresszió/pánik/alvásszavar/szorongás olyan lassan… Megközelítés a mindfulness szemléletmódjával

Mindegy, hogy a szorongástól, az álmatlanságtól vagy a napi stressztől akarsz megszabadulni. Mindegy, mi a hobbid, mi az, amit szeretnél elérni (jobban lenni, egy vállalkozást felépíteni-megtartani, netán jobban akarsz rajzolni). A lényeg: légy türelemmel és NE CSINÁLD EGYEDÜL!

A mentális betegségek természete

A mentális betegség izolál. Szégyelled, utálod, meg akarsz szabadulni tőle. Úgy tűnhet, a többi ember sokkal jobban van, vannak barátai, párkapcsolata, utazik, jön-megy – Te meg kínlódsz egyedül. Próbálsz utazni, próbálsz jönni-menni – de egy kínlódás az egész. Futkosol fűhöz-fához, megjártál pszichológust, olvastál self-help könyveket (betéve tudod az összest), de hiába- semmi sem segít. A szorongás, burn out, a depi mindig visszatér. Ismerős ez az állapot?

Mentális betegség: egyvalami biztosan igaz – nem egyszerű kimászni belőle. A lényeg, hogy ne egyedül próbáld!

Ezért nehéz megszabadulni a mentális betegségekről

Szóval hónapok, évek óta csak próbálkozol – és még mindig nem vagy jobban. A sok próbálkozás miatt mindenre csak legyintesz. „Á, voltam már XYZ-nél, de nem segített.” „Ezt már olvastam, de nem vált be.” „Ezt is szedtem már, de hiába…” Fél-egy év próbálkozás után teljesen egyedül maradsz a nehézségeiddel. És csak rágódsz és gyűröd ugyanazokat a gondolatokat. „Mi a baj velem?” „Miért nem segít semmi?” „Mit csináljak, hogy jobban legyek?” Ezek a kérdések, akár érkezik rájuk válasz, akár nem, sajnos nem vezetnek sehová – csak még inkább bebetonozzák azt a hitedet, hogy a helyzeted reménytelen.

A mentális betegségek MINDEGYIKE a következőt próbálja elhitetni veled:

– A dolgok egyre csak rosszabbodnak.
– Velem nem törődik senki.
– A helyzetem rosszabb már nem is lehetne és ez mindig így marad.
– Azonnal tenni kell valamit, mert különben valami nagy baj fog történni.

Amit szinte biztos, hogy elfelejtesz

Van még egy közös dolog szinte az összes mentális betegségben: baromi sokáig tart kimászni belőlük. Rengeteg türelem, önszeretet, kedvesség és megértés kell önmagunk irányába, mert kigyógyulni a szorongásból, depresszióból, magunk mögött hagyni a magányt, az álmatlanságot, a pánikos tüneteket sok időt vesz igénybe. Annál biztosan sokkal többet, mint amire számítottál és nem csoda, ha közben elfogy a türelmed. Még szerencse, hogy a mindfulness rendszeres gyakorlása épp a türelem és az elfogadás képességével ajándékoz meg: hogy kibírd, mire tényleg meglátod a fényt az alagút végén.

Hidd el, egyszer ennek is vége lesz, a mélypont után mindig van följebb, csak éppen aTe türelmed most kevés. Ezért is fontos látni másokat, a kríziseik különböző szakaszában. Hogy lásd, túl lehet jutni mindenen – igen, még EZEN is, amiben éppen most vagy.

Együtt vagy külön-külön? Mindfulness és a csoportbölcsesség fogalma

Ami szerintem csodás a mindfulness szemléletmódjában, az, hogy ez egy CSOPORTOS foglalkozás. Csoportos, nem egyéni és egyénileg nem is javasolt a mindfulnesst megtanulni (kivételes esetekben azért oké lehet). De vajon miért jobb csoportban tanulni valamit, mint szemtől szemben, csak a trénerrel. Miért jobb mások hülyeségét hallgatni, mikor elég a sajátunk? (Ez utóbbi valós kérdés, valós személytől.)

A mindfulness terminológiájában benne szerepel a csoportbölcsesség fogalma. A csoportnak igenis VAN bölcsessége – még ha a benne szereplő emberek egyesével nem is tűnnek túlságosan bölcsnek. Összeverődik tehát egy 10-15 fős csoport, mindenféle emberekből, vannak hallgatagok és nagydumásak, szelídek és tetovált macsók, vezetők és beosztottak, nagymamák, coachok, tűzoltók, tanárok, vállalkozók, amit csak akarsz.

Amit a csoport tud, de te nem

A mindfulnesst azért jó csoportban tanulni, mert álljon bármilyen távol is tőled egy ember (személyisége, helyzete, életkörülményei), lehet, hogy ő már átment olyan dolgokon, amin Te még nem. Mondhat olyat, ami kiveri Nálad a biztosítékot, de olyat is, ami egyszer csak felgyújtja az agyadban a fényt és teljesen más megvilágításba helyez át dolgokat. Még ha nem is szimpatikus valaki, ő talán jobban rálát a vakfoltjaidra, amikre Te soha nem fogsz, mivel ő egy másik ember.

Ráadásul felszabadító az is, amikor a másik ember nem mond se okosat, se bölcset, de pont ugyanazokat a köröket futja, mint Te. Az „egy hajóban evezünk” és a „nem vagyok egyedül” melengető érzését sajnos nagyon gyakran alábecsüljük.

Pedig nem kéne. Nagyon nem.

Súlyos szorongás – egy konkrét példa a mindfulness tanfolyamról

Egy nagyon súlyos szorongásokkal küzdő nő feltette a csoportban a kérdést, hogy mit csináljon, amikor annyira szorong, hogy már a meditáció sem megy. Megnyitottam ezt a kérdést a csoportnak, hogy ők mit válaszolnának erre. Mivel volt már egy-két hasonlóan nehéz fázist átélt ember is, jöttek a válaszok. Autentikus válaszok, hiteles, szavahihető, támogató, megértő emberektől – hiszen ők már átéltek ilyet, valószínűleg mindenki másnál jobban tudják, mi az, ami ilyenkor segít.

Nem vagy egyedül!

Egy csoportban, akarva-akaratlan, rátalálhatsz a közösség megtartó erejére. Arra, hogy van egy csoport, fura és rokonszenves emberek gyülekezete, ahol felismerheted, hogy mások pont ugyanúgy rugóznak hülyeségeken, mint Te. Pont ugyanúgy tanácstalanok, mint Te. Pont ugyanúgy keresgélnek már évek óta, mint Te. Vagy még inkább.

És ahogy részt veszel a beszélgetésekben, közös meditációkban, a megosztó körökben, emberi gesztusok érkeznek feléd: egy mosoly. Valaki előreenged az ajtóban. Kölcsönad egy tollat. Elmeséli, hogy sétáló meditáció közben rálépett a kutya farkára.  (Megtörtént eset, zoom-os közös gyakorlás alatt az illető saját otthonában, a saját kutyájával.).

Van, akinek hatalmas változásokat hoz az életébe a mindfulness és van, akinek ez még csak az út eleje. De nem ez számít. Hanem hogy tettél magadért valamit – és talán kaptál egy olyan mondatot, visszajelzést, gesztust, ami továbbsegít a nehézségeken.
És ezt csak egy közösségben fogod megkapni.

A nyolcadik hét

Ráadásul, a mindfulness tanfolyam utolsó hetében csak arról beszélünk, hogy hogyan gyakorolj majd egyedül, ha véget ér a tanfolyam. Megmondom, hogyan: úgy, hogy nem egyedül gyakorolsz. Hanem elmész közösségbe, elvonulásokon veszel részt, egynaposon vagy egyhetesen, online vagy offline. Keleten senkinek nem jutna eszébe otthon, egyedül meditálni.

Online és offline csoportok

Ezért azt mondom, hogy keress magadnak csoportokat! Szeretsz rajzolni? Járj el közös rajzolós programokra, csatlakozz rajzolós facebook csoportokhoz. Szeretsz futni? Járj el futóversenyekre! Utálsz futni, de sétálni szeretsz? Tessék nordic walkingos csoportokat keresni magadnak! Érdekel egy-egy tudományos terület? Hidd el, a facebookon arra is van csoport, oldal, tömörülés. Szorongással küzdesz? Megszámlálhatatlan csoport van, ahol Hozzád hasonlók osztják meg a tapasztalataikat nap mint nap. (Angol nyelv előnyben, amcsi-UK oldalakon általában sokkal támogatóbb, élőbb, élénkebb forgalmú csoportokra találsz, de magyarul is vannak nagyon jó csoportok. Attól még, hogy van egy pár troll, ne írd le az ÖSSZES lehetőségedet, hogy á, ezt is próbáltam már…

Kiemelten fontos, hogy kapcsolódj másokhoz – a mentális betegségek táptalaja ugyanis az izoláció. Amikor a saját eszközeiddel próbálkozol előre jutni, ne csodálkozz, hogy mindig ugyanabba a gödörbe lépsz. A saját vakfoltjaidba gyalogolsz ilyenkor – újra meg újra.

Csak egy másik ember képes látni és láttatni, hogy hol van az a gödör és merre indulj, hogy jobb legyen.

Horváth Ágnes
alvástréner,mindfulness oktató

Horváth Ágnes portréHorváth Ágnes, alvástréner és mindfulness oktató. 2013 óta tartok alváshigiénés és mindfulness alapú tanfolyamokat, és vezetői tréningeket. Tudásomat az Oxfordi Egyetemen szereztem. A meditáció és a kognitív terápia pozitív előnyeit kihasználva segítek tudatosabb, összeszedettebb, valóban jelen lévő, érzékeny és bátor emberré válni.

Előadásokban, céges tréningeken, publikációkban, rádióinterjúkban népszerűsítem a mindfulness szemléletmódját. Tudok lassan sietni, munkaidőben kacsákat etetni, a jéghideg Dunában fürdeni. Több, mint 3 éves meditációs tapasztalatom van.

Summary
Miért múlnak el olyan nehezen a mentális betegségek?
Article Name
Miért múlnak el olyan nehezen a mentális betegségek?
Description
Ezért múlik el a depresszió/pánik/alvásszavar/szorongás olyan lassan… A mentális betegségek, szorongás megközelítése a mindfulness szemléletmódjával
Author
Publisher Name
mindfulnessitthon.hu
Publisher Logo