Tévhitek a mindfulness meditációról – ezeket fontos tudnod, ha érdekel a mindfulness

Láttam olyan tréningcéget, hogy borkóstolót és raftingos csapatépítést akart mindfulness-ként eladni. Bármennyit is olvasunk róla, nehéz megérteni, mi az a mindfulness meditáció. Arról is szó lesz, miért nem lehet a mindfulness meditációt online vagy könyvből megtanulni és miért ér százszor többet egy mindfulness tanfolyam Budapesten mint ezer videó nagy és híres buddhista mesterektől. Tegyünk rendet ebben a kérdésben, hogy el tudj igazodni a tenger sok mindfulnessről szóló cikk és szolgáltatás között.

mindfulness meditációt végző vezető. Feliratk: a mindfulness nem ez

A mindfulness NEM ez:

A mindfulness nem…

– jóga
– relaxáció
– gondolatkiüresítés
– technika, amit alkalmazok, amikor stressz van

Fordítva is igaz: a jóga utáni földön fekvés NEM meditáció! (Kivéve, ha profi, rendszeres meditáló vagy, mert akkor tudod, mit kell csinálni földön fekvéses meditáció címén. De ahhoz előbb meg kell tanulnod meditálni.)

Tehát:

– A pránanadi/masszázs/hangfürdő
– a zenélés
– harcművészetek
– képzőművészet
– sportok
– a megpróbálok lazítani/semmire sem gondolni/szép tájakra gondolni …

… sajnos ez sem mindfulness.

„Ha minden zen, akkor semmi sem zen”

mondja Niklaus Brantschen, kedvenc zen tanítóm. Bár egy csomó dolog koncentrációt és teljes figyelmet igényel, attól az még nem meditáció (és nem mindfulness). Rutincselekvéseket (mint amilyen a sétálás, lépcsőn le-föl közlekedés, elbúcsúzás valakitől , fogmosás stb.) is lehet tudatosan végezni és ez is egyfajta tréningezése a figyelemnek, de attól az még fogmosás, sétálás stb. marad. A neve is más: ha odafigyelve eszel meg egy almát, azt informális meditációnak hívják.
De ha csak ezt gyakorlod, azzal sajnos nem fogsz messzire eljutni (v.ö. nem fogod érezni a meditáció pozitív hatásait).

De akkor mi az a mindfulness meditáció?

Vagy kérdezhetnénk úgy is: mi az a meditáció? Baromi nehéz 2 mondatban elmagyarázni, márpedig amíg nem érted a fogalmat, addig simán elhiszed, hogy a jóga és a borkóstoló is meditáció. (És ezzel nem a jógát és a borokat akarom leszólni. Csak ezeket nem nevezném meditációnak.) Szóval ha tényleg érdekel a mindfulness, akkor egy rövid, gyakorlatias blogbejegyzés erejéig olvasd el, hogy tisztában legyél vele, mire tudod használni és mire nem. http://mindfulnessitthon.hu/mi-az-a-mindfulness/

Nagyon lényeges a szemléletmód!

Mindfulness alapok címmel írtam egy másik blogbejegyzést is (ezt olvasátok eddig a legtöbben) arról, hogy mit is gyakorlunk akkor, amikor meditálunk. Train your brain – olvashatod angol nyelvű mindfulness tanfolyamot hirdető oldalakon. Pedig a meditáció nem csak koncentrációs gyakorlatokat jelent.

Ami igazán átütő erejű, nagyon más, sőt, felszabadító a mindfulnessben, az a szemléletmód, ahogyan a dolgokat megközelíti. Ez a rejtélyes, furán hangzó elfogadó, megengedő hozzáállás az, ami a nyugati embernél elsőre kiveri a biztosítékot, másodjára megtanulja megszeretni általa magát, harmadjára (haladó szint, a mindfulness tanfolyam kb. 6-7 heténél érted meg) megtanul kevesebbet aggódni, nem agyalni fölöslegesen, vagy minimum fülön csípi magát, amikor túlgondolná a dolgokat.
Ez már önmagában akkora haszon, hogy megéri beletenni a rendszeres, napi 15-20 perces gyakorlást.

Csináld és akkor fogod tényleg érteni!

A meditáció olyan, mint a lovaglás – könyvből nem lehet megtanulni. Kell hozzá egy oktató, egy jól felépített oktatási szisztémával a háta mögött (na erre aló az MBCT nevezetű mindfulness tanfolyam, amit az Oxfordi Egyetem munkatársai dolgoztak ki és csiszolgatnak már jó 25 éve). Kell hozzá egy csoport – hozzád hasonló, gyarló, bénázó vagy gyakorlottabb, kérdésekkel teli, jóindulatú közösség, ahol kérdezhetsz és megoszthatod a tapasztalataidat.

Szóval a mindfulness tapasztalati alapú, ugyanúgy, ahogy a lovaglás is. Nem olvasni kell róla, hanem csinálni. (Mondom ezt én, van vagy 50 mindfulness könyvem otthon… Mert olvasni jó, hasznos és kell, de nem helyettesíti a gyakorlást.) Lehetőség szerint jól csinálni, és nem a saját téves elképzeléseidet ismételgetni a gyakorlás során. Lovagolni sem egyedül akarsz megtanulni – hanem választatsz egy edzőt, és meg jobb, ha van társaság is hozzá – barátok, akik szintén lovagolnak, beszélgetnek erről, megy a tapasztalatcsere ezerrel.

Összekapcsoltság és közösség

Az online tanfolyamok és digitális világ korában elszoktunk attól a gondolattól, hogy társas lények vagyunk. Észre sem vesszük, de a hiányzó kapcsolatok miatt kevesebbet mosolygunk, kevesebbet viccelődünk (mikor meséltél utoljára viccet, na?), kevesebb szeretetteljeljes gesztust adunk és kapunk.
Ennek óriási ára van. Szorongás, mentális betegségek, túlagyalás, csak mert nem szól rád senki, hogy “Haver, fölöslegesen rugózol ezen!” Nincs egy szociális háló (sem szociális, sem más értelemben), egy erős baráti-ismeretségi kör, ami megtart. Ahol érezzük, hogy hasonlóak vagyunk, ahová oda tartozhatunk.
Pedig igazán jól tanulni, változni, gyakorolni, jól lenni csak közösségben tudunk. Ha egyedül állsz neki mindfulnesst gyakorolni, valószínűleg kisebb esélyed van arra, hogy jól fogod csinálni, hogy szeretni fogod és hogy kitartasz mellette.

“Még mindig nem tudom, mi az a mindfulness, de szeretném megtanulni”

A mindfulness meditáció gyakorlásának előnyeiről írtam már (a 3 legfontosabb előnye szerintem ez, de döntsd el Te, mire akarod használni).
Nem kell pontosan értened, mi a mindfulness vagy mi az a meditáció. Jobban akarsz lenni? Nagyobb nyugalommal, több mosollyal csinálni a dolgaidat? Tudod, mekkora kincs szorongás, pánik, depresszió nélkül élni és szeretnéd megőrizni a mentális egészséged?

Akkor a mindfulness tanfolyam éppen Neked való!

Sokan csak a tanfolyam végére jutnak el odáig, hogy elkezdik kapisgálni, mi az a mindfulness, mit értünk ülő, fekvő, sétáló, mozgásos meditáció alatt.
Szerencsére addigra már tapasztalják, hogy sokkal nyugisabbak azok a napok, amikor gyakorolják a mindfulnesst, mint azok, amikor nem.
Nem érteni kell a midnfulness meditációt, hanem csinálni.

Együtt.

Kalandra fel! 🙂

Horváth Ágnes
alvástréner, mindfulness oktató

Summary
Mi az a mindfulness meditáció? Ha megérted, gyakorlod
Article Name
Mi az a mindfulness meditáció? Ha megérted, gyakorlod
Description
Láttam olyan tréningcéget, hogy borkóstolót és raftingos csapatépítést akart mindfulness-ként eladni. Tisztázzunk néhány alapvető kérdérst a mindfulnessről!
Author
Publisher Name
mindfulnessitthon.hu
Publisher Logo