A mindfulness alapú stresszkezelést a NASA-nál is oktatják. Csak az ő oktatásuk, szemléletük sokkal gyakorlatiasabb. Nekünk az a bajunk, hogy túl sokat pörgünk (és közben még párkapcsolatot, egészségügyi gondokat, undok kollégát is túl kell élni valahogy). A NASA asztronautáinak viszont tényleg élet és halál közt lebegnek az űrben – szó szerint.

Az a stressz, amit ők éreznek, nem valódibb, mint amit Te a dugóban vagy amikor rohansz a munkahelyedről a gyerekért 4-kor és még nem jutott időd az ebédedre sem. Agyunk (és testünk) pont olyan stressztüneteket produkál, amikor elképzelünk egy fenyegető szituációt, mintha valóban megtörténne.

Na de mit csinálnak az asztronauták, hogy a stressz ellenére jól teljesítsenek? Nem, nem csak mindfulness-szel kezelik a stresszt.

Hogyan kezelik a stresszt az űrhajósok?

Chris Hadfieldnek (NASA mérnök, asztronauta) egy videóban elmondja, hogy a kiképzésüknek egy nagyon fontos része, hogy megbirkózzanak a váratlan helyzetekkel és a bizonytalansággal.

1, A kompetencia a legjobb orvosság a stresszre.

Azaz az űrhajósok rengeteget gyakorolnak a start ELŐTT. Megvizsgálják, mitől félnek a legjobban és addig gyakorolnak, míg magabiztosak nem lesznek. Ehhez nagyon nagy önismeret kell – megnézni, mi az, amitől a leginkább félsz. És abban magabiztosabbnak lenni azáltal, hogy gyakorlod.
Ennek a való életbeni megfelelője az lehetne, hogy megnézed a szorongásaidat: mi az, ami miatt aggódom? És megnézni, hogy ez az aggodalom mennyire valós? Csak a fejemben létezik, vagy tényleg van esélye, hogy megtörténhet? Mekkora? 10 %, 90%? Fel vagyok készülve rá? Tudok tenni valamit MOST, hogy felkészültebb legyek?

2, A stressz azt jelenti: föl kell készülnöd!

Amikor stressztüneteket érzel (szívdobogás, gyomorszorítás, izzadás stb.) az mindig azt jelenti, hogy még nem vagy készen. Hogy nem készültél fel eléggé egy helyzetre. Ahhoz, hogy magas szintén, profi teljesítménnyel tovább tudj dolgozni, meg kell nyugodnod. Lélekben felkészülten, magabiztosan állni bele egy feladatba.
(Ha nem tudod az „oké, de hogyan nyugodjak meg?”- re a választ, akkor a mindfulness például egy jó választás lehet… Igenis ki lehet úgy a színpadra / PPT chartok elé a tárgyalóban úgy, hogy nem fagysz le, beszélsz összevissza a stresszről. A mindfulness tanfolyamon nagyon sokat dolgozunk a testérzetekkel – a test ugyanis sokkal hamarabb reagál a stresszre, mint ahogy az agyunkhoz eljutna, hogy itt valami gond van, nem jó valami, változtatni kell.)

3, Gyakorold az elfogadást

Hadfield szerint (nem a Metallica gitárosa, még mindig az űrhajózásban vagyunk 🙂 ) tudni kell elfogadni a stresszes helyzeteket és növelni a felkészültségünket. Azt mondja, ismerd meg a tested reakcióit és változtasd meg a hozzáállásod a helyzethez. Na ja, könnyű ezt mondani…

Hatfield szerint nagyon jól kell ismerned a tested stresszválaszait és egyszerűen elviselni őket.

Vannak helyzetek, amik adottak és nem tudod őket megváltoztatni. Ilyenkor az a teendő, hogy az elfogadást gyakoroljuk – azaz először is megállunk és befelé figyelünk. Ez van (de tényleg, mi is van? Kérdezd meg magadtól, milyen helyzetben vagyok most?), így és így reagál erre a testem (stressztünetek vizsgálata). A lényeg, hogy állj meg egy kicsit és gyere ki a fejedből.

Az elme a szenvedésre azonnali megoldáskereséssel reagál – ez sokszor hasznos, de egy csomószor nem.

A mostani elvonulásomon azt tanultam, hogy teljesen mindegy, milyen nagy vagy pici nehézség előtt állunk vagy vagyunk benne, sokkal konstruktívabb ötleteink / döntéseink születnek, ha először is lelassulunk – mondjuk 3 perc meditációval (letöltötted az oldalamról? Ha nem, itt megteheted.) 

Az összeszedettség forrása

Napi többszöri lelassulás iszonyatosan stabillá tesz. Sokszor a kibillentség és a hajszoltság érzésével megyünk végig a napon – és nem azért, mert olyan nagyon sok a meló. Hanem mert megengedjük az elmének, hogy ide-oda ugráljon. Majomelme – így is nevezik Ázsiában. Egy nyugodt elme nyugodtabb gondolatokat, bölcsebb döntéseket hozhat.

Horváth Ágnes
alvástréner, mindfulness oktató

Facebookon követsz minket? Csomó naprakész infó, hír, kutatás a mindfulnessről.

Horváth Ágnes portréHorváth Ágnes, alvástréner és mindfulness oktató. 2013 óta tartok alváshigiénés és mindfulness alapú tanfolyamokat, és vezetői tréningeket. Tudásomat az Oxfordi Egyetemen szereztem. A meditáció és a kognitív terápia pozitív előnyeit kihasználva segítek tudatosabb, összeszedettebb, valóban jelen lévő, érzékeny és bátor emberré válni.

Előadásokban, céges tréningeken, publikációkban, rádióinterjúkban népszerűsítem a mindfulness szemléletmódját. Tudok lassan sietni, munkaidőben kacsákat etetni, a jéghideg Dunában fürdeni. Több, mint 3 éves meditációs tapasztalatom van.

Summary
Hogyan kezelik a NASA űrhajósai a stresszt?
Article Name
Hogyan kezelik a NASA űrhajósai a stresszt?
Description
A mindfulness alapú stresszkezelést a NASA-nál is oktatják. Ott viszont kőkemény, gyakorlatias kiképzést kapnak. Hogyan kezelik az űrhajósok a stresszt?
Author
Publisher Name
mindfulnessitthon.hu
Publisher Logo