3 dolgot tanulhatsz meg a mindfulness tanfolyamon, ami segít elengedni az aggódást

A februári előadásomban az aggódás elengedése volt a téma. A mindfulness, mint tudjuk, nem csak egy szimpla meditációs technika. A mindfulness tanfolyamokon egyfajta szemléletmódot sajátítunk el, melynek közvetlen gyakorlása a meditációk során érhető el. A mindfulness szemléletmódja döbbenetes felismeréseket hozhat az aggódással kapcsolatban. Íme egy rövid összefoglaló, hogyan segíthet a mindfulness az aggódás leküzdésében.

Tudatos jelenléttel az aggódás ellen

Ha megkérdeznél egy zen mestert, hogyan aggódj kevesebbet , valószínűleg azt válaszolná, hogy tanulmányozd és értsd meg, hogyan működik az elméd. Magyarul meditálj, mely az önismeretnek egyfajta útja.

De mit csináljon az ember, ha nincs ideje 20-30 éveket meditálni és szemlélődéssel tölteni?

EGO-val, azaz egy sajátosan működő elmével rendelkezünk, melynek legfőbb célja a túlélés. A mai világban túlélésre más kevésbé van szükség, éppen ezért a mi biztonságos, 3D-s mozikkal és üvegfalú liftekkel teletűzdelt világunkban az elme gyakran elveti a sulykot.

  • Facebookhttps://www.facebook.com/mindfulnessitthon/
  • https://www.linkedin.com/in/gnes-horvth-5610b869/
  • Google+
  • Evernote
  • Pinterest

Miért aggódunk?

Elménk mindent optimalizálni akar. Túlélésünket az szolgálja leginkább, ha biztonságban vagyunk – és nem csak fizikai értelemben. A pénz, a hatalom, társaink elismerés mind a túlélésünket biztosítja be. Amikor társaink elfogadnak, elismernek, „menőnek” tartanak, azzal biztosítjuk a csoporton belüli erős pozíciónkat. Azaz nem taszítanak ki, nem kerülünk peremhelyzetbe. Régen, az evolúció első állomásainál a csoportból való kitaszítottság egyenlő volt a halállal.

Ezért is hajszoljuk a sikert, az elismerést, a hatalmat. Hiszen a legbiztosabb módja, hogy a „bandához tartozzunk” az, ha mi vagyunk a főnökök…

Az elme természete

Az elme tehát egy túlélőgép. Mit csinál az elme, amivel a túlélést próbálja biztosítani?

  • összehasonlít („Vajon mások menőbbek mint én? Ha nem, nyerő helyzetben vagyok!”)
  • biztonságra törekszik, nem képes elviselni a bizonytalan helyzeteket
  • bebiztosítja magát egy csoporton belül is
  • ragaszkodik, nem tud elengedni
  • mindent meg akar változtatni, semmi sem elég jó, soha nem elégedett
  • türelmetlen, ezért erőltet dolgokat (elképzeléseket, terveket)
  • a múltban és a jövőben kalandozik (hogy felkészüljön a vészhelyzetekre)
  • hajlamos a dolgok legrosszabb kimenetelét vízonálni („Nem veszi fel a gyerek a telefont. Biztos, hogy baleset érte!”)
  • nagyon hamar megun dolgokat, mindig az újdonságot keresi (ezért nem tud már örömöt találni a hétköznapokban)

Csoda, hogy ilyen elmével felszerelve folyamatosan aggódunk?

Érdekel egy kognitív szemléletű mindfulness tanfolyam? Ezen a tanfolyamon nem csak a mindfulness meditációt sajátíthatod el, hanem a kognitív pszichológia felismeréseit segítségül hívva megtanulod kezelni a szorongást, a tartós rosszkedvet,  túlhajszoltság, a kiégés vagy a visszatérő depresszió tüneteit.

Hogyan kerüljük el az aggódást?

A kognitív szemléletű mindfulness tanfolyamon a kognitív pszichológia modern kori felismeréseit is felhasználjuk. Mi köze a pszichológiának a mindfulness meditációhoz? Nem sok, ám ha azért meditálunk, hogy „jobban legyünk”, tehát a testi és mentális egészségünk megőrzéséért vagy a stressz, a túlhajszoltság csökkentéséért, akkor nem baj, ha körülnézünk a nyugati tudományokban, hátha onnan is tanulhatunk valamit.
És láss csodát, tanulhatunk! A mindfulness meditáció kiváló önismereti út. Az elménk aggódó, negatívba hajló, katasztrofizáló természetének megismerése (tehát a rendszeres mindfulness meditáció gyakorlása és a szemlélődés) elengedhetetlen. Nem attól fogjuk megismerni az elmét, hogy a mindfulnessről olvasunk, hanem ha csináljuk. Azaz rendszeresen leülünk 10-40 percre gyakorolni.

Mit mond tehát a pszichológia az aggódásról?

KATT IDE >>>> 3 meglepő dolog, ami segít elengedni az aggódást.
 

 

Horváth Ágnes portré
  • Facebookhttps://www.facebook.com/mindfulnessitthon/
  • https://www.linkedin.com/in/gnes-horvth-5610b869/
  • Google+
  • Evernote
  • Pinterest
Horváth Ágnes, alvástréner és mindfulness oktató. 2013 óta tartok alváshigiénés és mindfulness alapú tanfolyamokat, és vezetői tréningeket. Tudásomat az Oxfordi Egyetemen szereztem. A meditáció és a kognitív terápia pozitív előnyeit kihasználva segítek tudatosabb, összeszedettebb, valóban jelen lévő, érzékeny és bátor emberré válni.

Előadásokban, céges tréningeken, publikációkban, rádióinterjúkban népszerűsítem a mindfulness szemléletmódját. Tudok lassan sietni, munkaidőben kacsákat etetni, a jéghideg Dunában fürdeni. Több, mint 3 éves meditációs tapasztalatom van.

Ezt olvastad már?

Pin It on Pinterest