3 meglepő dolog, ami segít elengedni az aggódást.

A februári előadásomban az aggódás elengedése volt a téma. A mindfulness, mint tudjuk, nem csak egy szimpla meditációs technika. A mindfulness tanfolyamokon egyfajta szemléletmódot sajátítunk el, melynek közvetlen gyakorlása a meditációk során érhető el. A mindfulness szemléletmódja döbbenetes felismeréseket hozhat az aggódással kapcsolatban. Íme egy rövid összefoglaló, hogyan segíthet a mindfulness az aggódás leküzdésében.

 
  • Facebookhttps://www.facebook.com/mindfulnessitthon/
  • https://www.linkedin.com/in/gnes-horvth-5610b869/
  • Google+
  • Evernote
  • Pinterest

Mit mond a pszichológia az aggódásról?

Egy pszichológus rendkívül sokat tud segíteni abban, hogy felszámoljuk az életünkből a felesleges, túlzott aggódást. Én a sok eszközből és ismeretből, mely az aggódás felszámolására irányul, 3-at emelnék most ki.

1, Fogadd el az aggódó természetedet.

Bámm. Rögtön olyasmibe botlunk, ami a mindfulness alapértékei közé tartozik: az elfogadásba. Az elme szeret előre felkészülni a váratlan, problémás helyzetekre. Ezért sokszor túl óvatos, nem szereti a járatlan utakat. (A túlzott kockázatvállalás általában olyankor történik, amikor elkap minket az elme mohó természete: a szerzés, a pénz vagy siker utáni erőteljes vágy sokszor felülírja a biztonsági tényezőket.)
Tehát jó, ha tisztában vagyunk azzal, hogy az elme egyébként is szeret a jövő miatt aggódni. Ezt még megspékelheti saját szorongó természetünk, mely neveltetésünkből, hiedelmeinkből, önbecsülésünk mértékéből és élettapasztalatainkból egyaránt adódik. Bármennyire is szeretnénk, ha lazábbak lennénk, nem vagyunk azok. Ezt fogadjuk el. A kérdés tehát nem az, hogyan szüntessük meg az aggódó gondolatokat. Hanem az, hogy mihez kezdjünk, ha felbukkan egy aggodalmas gondolat.

2, Kérdezed meg magad, hogy hatalmadban áll-e megoldani a problémát.

TE tudod megoldani, vagy segítséget kell kérned valakitől? Van-e megoldása ennek a problémának és most van-e itt az ideje, hogy megoldd?
Az aggódás sokszor képzelt, teljesen fiktív, kitalált dolgok miatt van. Ilyenkor hasznos, ha megkérdezzük, hogy ez egy valós probléma-e vagy sem.
Néha azonban aggódás olyankor is hatalmába kerít minket, amikor van megoldás a problémára, csak mi valamiért nem merjük meglépni. Nem kérünk segítséget, lusták vagyunk elsajátítani a megoldáshoz szükséges ismereteket, képességeket. Ilyenkor halogatunk, ám az elme nem hagy minket békén. Újra és újra elénk tárja az adott problémát, hogy foglalkozzunk vele.
Ezért fontos, hogy ha van a problémának megoldása, akkor viszont tényleg csinálj valamit!

3, Figyeld meg, hogyan hatnak rád az emberek!

Sokszor nem támogató közegben osztjuk meg aggodalmainkat, terveinket, vágyainkat. Fontos szabály, hogy ne oszd meg az aggodalmaidat olyanokkal, akik tovább paráztatnak és keltik benned a szorongást. Sokan nem tudják megfelelően kezelni a szorongásaikat – ők sem téged, sem magukat nem tudják megnyugtatni.
Másik szabály, hogy amennyire lehet, mások aggodalmait ne vedd magadra. Épp elég szorongással ajándékoz meg az elménk így is…

Mindfulness meditációval az aggodalmaskodás ellen

Nem könnyű különbséget tenni, mi az, amiért valóban érdemes aggódni és mi az, ami csupán az elménk fikciói közé tartozik. Sőt, még ha tudjuk is, hogy az, ami miatt szorongunk, merő kitaláció és csak a mi fejünkben van, attól még nem biztos, hogy könnyű ezeket az aggodalmakat elengedni.
A mindfulness meditáció az elengedésről szól. Elengedni a ragaszkodásainkat, elengedni az aggódást nem könnyű. A 8 hetes, 8 alkalmas mindfulness tanfolyamon a kognitív pszichológiával karöltve sajátíthatod el az elengedés művészetét.

 

 

 

Horváth Ágnes portré
  • Facebookhttps://www.facebook.com/mindfulnessitthon/
  • https://www.linkedin.com/in/gnes-horvth-5610b869/
  • Google+
  • Evernote
  • Pinterest
Horváth Ágnes, alvástréner és mindfulness oktató. 2013 óta tartok alváshigiénés és mindfulness alapú tanfolyamokat, és vezetői tréningeket. Tudásomat az Oxfordi Egyetemen szereztem. A meditáció és a kognitív terápia pozitív előnyeit kihasználva segítek tudatosabb, összeszedettebb, valóban jelen lévő, érzékeny és bátor emberré válni.

Előadásokban, céges tréningeken, publikációkban, rádióinterjúkban népszerűsítem a mindfulness szemléletmódját. Tudok lassan sietni, munkaidőben kacsákat etetni, a jéghideg Dunában fürdeni. Több, mint 3 éves meditációs tapasztalatom van.

Ezt olvastad már?

Pin It on Pinterest