ERRE A 3 DOLOGRA szokj rá a munkádban, ha bírni akarod a tempót

Dobsz egy hátast, ha azt mondom, hogy a szerencsésebbek közül való vagy, ha tudatában vagy annak, hogy része az életednek a munkahelyi stressz?
Még az igazán elfoglalt, sok felelősséggel járó pozíciókban is lehet gyakorolni munka közben is a tudatosságot. A mindfulness, azaz a jelentudatosság gyakorlása egy olyan szokás, amivel felülírhatsz tíz másik stresszt okozó és durván hatékonyságcsökkentő szokást a munkahelyeden. Nagyon is célszerű a munkahelyi stresszt kezelni mindfulness meditációval.

Szokásaink rabjai vagyunk. A dolgoknak legalább a felét rutinból, azaz nem tudatosan végezzük. Agyunk eleve úgy van felépítve, hogy inkább a rutinos, megszokott dolgokat szereti. Néha azonban ezek a szokások éppenhogy fenntartják vagy generálják a munkahelyi stresszt.

A kérdés inkább az, hogy jó vagy rossz szokások rögzülnek bennünk és felül tudjuk-e írni a rossz szokásainkat. Rossz szokásaink ugyanis sokszor csak még hajszoltabbá, még stresszesebbé tesznek minket.
Szokásaink ugyanis olyan mérföldkövek, melyek mankóként szolgálnak minket még a nehéz időkben is.

A tudatos vezető: mindfulness alapú stresszcsökkentés a munkahelyen

Egy fontos szabály

Minél stresszesebb, pörgősebb a munkánk, minél nagyobb rajtunk a terhelés, annál inkább ragaszkodni kell pozitív rituáléinkhoz.

 

– Kihagyod néha a reggelit, mert rohansz a munkába?
– Már kora reggel elolvastál néhány e-mailt és egész addig ezen pörögsz, míg be nem érsz?
– Végigülsz egy 2 órás meetinget, majd azonnal a gép elé ülsz e-mailekre válaszolni?

 

Ahhoz, hogy kezelni tudd a munkahelyi stresszt, tudatossá kell válnod a saját munkatempódra, stílusodra és arra, hogy mik azok a szokások, melyek nem támogatják a belső békéd megőrzését.

Na EZÉRT hasznos a munkahelyi stressz kezelése érdekében a mindfulness meditációt gyakorolni. Kapisgálod már?

3 mindfulness tipp elfoglalt embereknek, ami csökkenti a stresszt

1, Egyszerre csak egy dologgal foglalkozz!
Legalább 25%-kal csökkenti a teljesítményt, ha bele-belekapsz dolgokba és gyors egymásutánban váltogatsz a feladatok között. Nem beszélve a stressz-szintünkről. A multitasking okozta stresszhormonok mentálisan túlpörgetnek, annyira, hogy képtelenné válunk a tiszta gondolkodásra.
Nem fogod elhinni, de a multitaskolás nagyobb mértékben rombolja a kognitív képességeinket, mintha marihuánát szívnánk.

Ezen a kísérleten el fogsz csodálkozni te is

Amíg a folyamatos telefonok és e-mailek közötti IQ teszt töltése a multiaskolós kontrollcsoportnál 10 ponttal csökkentette az IQ teszt végeredményét, a marihuánát szívók eredménye csak 6 ponttal csökkent!

Oké, de mi van, ha eleve olyan a munkád, hogy
– folyton félbeszakítanak
– kérdeznek
– telefonokra kell válaszolnod
– a chatben kell lenned egész nap?

A megoldás ilyenkor az, hogy a nagy figyelmet igénylő munkát teljesen elkülönítve végzed. Azaz az e-mailek válaszolása közben nem feltétlenül baj, ha megzavarnak, kérdeznek, segítséget kérnek. Amikor azonban koncentrációt igénylő munkát végzel, tartsd be a következő szabályt:

2, Különíts el időt a fontos dolgoknak!

A nehéz, kreatív vagy nagy figyelmet igénylő munkára jelölj ki olyan félórákat- másfél órákat, amikor viszont csak azt csinálod. Ilyenkor viszont tényleg kapcsold ki a chat ablakot, telefont és jó, ha be tudsz ülni egy tárgyalóba és ténylegesen azzal, és csak azzal foglalkozol, amit elterveztél.
Így nem fog stresszelni az, hogy nincs kész időben a munkád vagy hogy nem haladsz rendesen a dolgaiddal.
A gond ilyenkor az lehet, hogy egész egyszerűen beleveszel a mindennapos tűzoltásba. Azaz nem tudatosan (mindful módon), hanem zsigerből reagálsz a telefonokra, e-mailekre, 1-1 kósza, benned felbukkanó impulzusra. A mindfulness alapú munkahelyi stresszkezelés segít nem beleveszni a feladatok tengerébe.

Most meg fogsz lepődni, de…

Nem gond a stressz. Nem gond, hogy nagy felelősség nyomja a vállad vagy hogy hajtani kell a munkahelyen, eredményeket elérni. Hiszen Te ezt tudod, ezt szereted.
A gond az, ha egész nap, pihenés, megállás, lelassulás, rálátás nélkül pusholod a dolgokat.

3, Lassíts le!

A stressz mindent felgyorsít. Gyorsul a szívverésed, a vérnyomás növekszik, mentálisan aktívvá válsz, csak úgy zsonganak a fejedben a gondolatok! Cserébe az emésztés és minden egyéb energiaiégényes dolog lelassul – ezért okoz a stressz nagyon gyakran emésztési panaszokat.
Agyunk a stresszre úgy reagál, hogy egész egyszerűen lekapcsolja a tisztán, világosan, tudatosan gondolkodó agyi folyamatokat és átadja a helyét a rutinnak. Ilyenkor könnyen lemaradhatunk a legjobb megoldásokról és csak a bevált sémákat ismételgetjük.
Az életnek áramlása, ritmusa, saját szívverése van. Minden, ami él, pulzál. Magyarán szólva aktív és kevésbé aktív szakaszokra bontható periódusokban működik minden. Ezért van tél és nyár, éjszaka és nappal, a szívünk is összehúzódik, majd elernyed.
Ki kell néha szállni a pörgésből és megpihenni a tudatosságban. Az aktív, munkával teli szakaszokat néha tudatosan fel kell váltani pihenős, kikapcsolódós szünetekkel. Egy ilyen szünetben tudatos légzést vagy mindfulness meditációt gyakorolni elképesztően pozitív hatással lehet a munkatempódra és a közérzetedre. Nem elég, ha felhörpintünk egy kávét. Nem elég, ha sétálunk egyet az udvaron vagy „pihenésképp” felhívjuk a családunkat.

A stressz tudatos, gyors és hatékony csökkentéséhez tudatosságot, gondolati tisztaságot, jobb teljesítményt adó pihenésre van szükségünk.
Ezt tudja a mindfulness meditáció.
Már 16 másodperc tudatos légzés képes a stresszt nagy mértékben csökkenteni.

Így kezeld a munkahelyi stresszt mindfulness meditációval

Kibírni a stresszt egyáltalán nem könnyű. A bizonytalanság, a túlzott elvárások, a változások elviselésében rengeteget segít, ha képes vagy kialakítani egy nyitott, kíváncsi, ítélkezésmentes hozzáállást a jelen pillanathoz.

Ez a hozzáállás a meditáció maga. Ezt tanuljuk, gyakoroljuk, rendszeresen, naponta 15-20 percet.

Ha ez megy reggel nyugalomban a nappalidban, akkor menni fog éles helyzetekben is.

Szóval hogyan győzd le a stresszt?

Gyakorolj!

Töltsd le a 3 perces meditációt és kezdd el gyakorolni 3x3 percben MINDEN EGYES NAP!

És ne felejtsd el élvezni az életed! Menj ki a munkahelyedről, nézd meg a tavaszt, a nyarat, az őszt! Legyél a barátaiddal, fizesd be magad egy moziba, nézz meg egy vígjátékot vagy társasozz az unokaöcséddel.

A boldogság nem egy állapot, hanem sok boldog pillanatból áll össze. Ne maradj le ezekről a pillanatokról!

 

Horváth Ágnes portréHorváth Ágnes, alvástréner és mindfulness oktató. 2013 óta tartok alváshigiénés és mindfulness alapú tanfolyamokat, és vezetői tréningeket. Tudásomat az Oxfordi Egyetemen szereztem. A meditáció és a kognitív terápia pozitív előnyeit kihasználva segítek tudatosabb, összeszedettebb, valóban jelen lévő, érzékeny és bátor emberré válni.

Előadásokban, céges tréningeken, publikációkban, rádióinterjúkban népszerűsítem a mindfulness szemléletmódját. Tudok lassan sietni, munkaidőben kacsákat etetni, a jéghideg Dunában fürdeni. Több, mint 3 éves meditációs tapasztalatom van.

Ezt olvastad már?

Pin It on Pinterest